O zaufaniu i wiarygodności

Doskonalenie organizacji
Szkolenia Doradztwo Coaching
Doskonalenie organizacji
Szkolenia Doradztwo Coaching
Bento Marek Naumiuk
Przejdź do treści

O zaufaniu i wiarygodności

Bento Marek Naumiuk
Mamy raport V Ogólnopolskiego Badania Zarządzania Zmianą. Mamy wyniki.
   

Czy wyniki zaskakują? I tak i nie.
   
Czekam na taki rok, kiedy organizacje istotnie przekroczą magiczną  barierę 30% zmian jakie zakończyły się pełnym sukcesem. A ten moment  jeszcze nie nadszedł.
   
Ostatni wynik to 29,06% czyli nic nadzwyczajnego, żadna niespodzianka.
   
Najlepszy w historii naszego badania wyniósł równo 30% w 2018.

   
Nie pozostaje nic innego jak dalej szukać Świętego Graala zarządzania zmianą.

   
Ponieważ to ludzie wdrażają zmiany to przyjrzyjmy się jacy ludzie najlepiej potrafią to robić.
   
Tu krótkie zestawienie:

   
*rozumiana jako zmiana zakończona pełnym sukcesem.

   
Dlaczego zespoły, które są złożone z menadżerów i pracowników, mimo  swojej skuteczności, nie są zbyt często wykorzystywane do wprowadzania  zmian a kierowanie zmianą jednoosobowo, mimo swojej niższej  skuteczności, dalej praktykowane?
   

Czy jest to związane z kulturą folwarku o której pisał Jacek Santorski?

   
Może jest inna opcja?
   
Może takim zespołom właściciel nie potrafi zaufać? Nie są wiarygodne w ich oczach?

   
Miałem okazję być na spotkaniu z Kamilem Sikorą, który wspólnie z Maciejem Kobiałko, jest współautorem modelu Credibility Driven Scrum.  Według autorów modelu, zaufanie jest relacją ufności i wiarygodności.  Są one ze sobą połączone w ten sposób, że jeśli zmieni się wartość  jednej to także zmienia się wartość drugiej. Jeśli nie ma takiej relacji  pomiędzy nimi to możemy mówić o łatwowierności lub przeciwnie  podejrzliwości.
   
Zaufanie powinno być cząstkowe. Mogę ufać jednej osobie w tym obszarze, ale w innym już niekoniecznie.
   
To co mnie zaciekawiło to stwierdzenie, że o wiarygodności nie można  samostanowić czyli to inni nas oceniają czy jesteśmy wiarygodni.
   
Wiarygodność znajduje się po stronie zaufanego a jest oceniana przez  ufającego. I bardzo ważne – ocena wiąże się z jego oczekiwaniami  (ufającego).
   
Nie wchodząc dalej w szczegóły modelu, by być wiarygodnym trzeba mieć  odpowiednie zasoby (umiejętności) i motywację. Wówczas jest szansa, że  spełnimy oczekiwania.
   
Czy zatem ktoś będąc w roli zarządu lub gdy jest właścicielem robi  wszystko, aby pracownicy byli zmotywowani i czy wspiera ich w nabywaniu  pożądanych kompetencji tak aby na końcu mógł stwierdzić „mam wiarygodne  ekipę”?
   
Jeśli nie, to nie powinno nikogo dziwić jednoosobowe zarządzanie wdrażaniem zmian.
   
Pytanie jakie przychodzi mi do głowy to: czy jest to wynik  „folwarczności” czy raczej braku umiejętności dbania o motywację i  kompetencje pracowników?

   
Na „folwarczność” nie mam pomysłu.
   
Na umiejętność dbania o motywacje i kompetencje pracowników odpowiedzi możemy szukać w:

   

   
Jurgen Appelo, twórca, koncepcji Management 3.0, wskazuje, że jeśli  chcemy, aby zespół był zmotywowany powinniśmy postarać się o motywację  wewnętrzną i proponuje użycie zmodyfikowanego przez siebie modelu prof.  Stevena Reiss’a. Nazywa go CHAMPFROGS.
   
W jego wersji jest 10 motywatorów wewnętrznych: ciekawość,  honor/lojalność, akceptacja, mistrzostwo, wpływ, wolność, relacje,  porządek, cel i status. U prof. Reiss’a jest jeszcze potrzeba miłości i  seksu:-)
   
Dobrze jest wiedzieć, jak wygląda hierarchia motywatorów wewnętrznych u podległych pracowników i jak je oceniają
   
Szczegółowy opis narzędzia znajdziesz u Jurgena Appelo lub w naszej  książce: „Zwinnologia. Innowacyjne podejście do zarządzania zmianą”.
   
Jeśli masz wątpliwości czy motywacja wewnętrzna działa to zadaj  pytanie Scotta Berkuna podwładnemu i posłuchaj odpowiedzi. Pytanie  brzmi:

   
Co mogę zrobić, aby pomóc ci w jak najlepszym wykonywaniu twojej pracy?

   
Do analizowania poziomu i planowania rozwoju kompetencji pracowników w kontekście potrzeb organizacji można wykorzystać matrycę kompetencji.
   
  • Zastanów się jakie pojedyncze zadania są do wykonania i kiedy?
  • Popatrz jakich ludzi masz w zespole i jakie mają kompetencje w stosunku do planowanych zadań
  • Uzupełnij luki
   

Wystarczą trzy poziomy kompetencji (lubię takie proste rozwiązania):
   
  • Ekspert – może uczyć innych
  • Praktyk – może pracować samodzielnie
  • Nowicjusz – o co chodzi?
   
Użyj takiej tabelki:
   

Jeśli interesuje Ciebie temat jak budować wiarygodność zespołu oraz zarządzać w świecie SPAMu to zapraszam na warsztat:  https://zmiana.edu.pl/portfolio-item/management-3-0/

   
Pełną listę szkoleń otwartych znajdziesz na: https://zmiana.edu.pl/events/
   

Rysunek: Jolanta Smarż


Nie ma jeszcze żadnych recenzji.
0
0
0
0
0
Bento Marek Naumiuk
Parkowa 6/33
21-002 Snopków
NIP 946-118-52-84
REGON 432486554
Konto 57 1030 0019 0109 8503 0008 8681
© Bento Marek Naumiuk 2010 - 2024
Wróć do spisu treści